A Fecske-torony megadta azt, amit az előző részből annyira nagyon hiányoltam: Cirit. Mivel a történet erősen a lány kalandjaira fókuszál, nem hiába nevezik a Vaják hatodik részét Ciri könyvének. Hatalmas időbeli ugrással kezdünk, melyre őszintén szólva nem számítottam, a teljes történetet pedig több szereplőnek köszönhetően, mesélésen és visszaemlékezésen keresztül ismerhetjük meg.
Nehézkesnek találtam az
utólagos történetrekonstrukciót, hát még több szemszöggel megspékelve. Eleve nem szeretem ezt az írói technikát, mert sokszor elveszek a részletekben, itt azonban a politika is megnehezíti a cselekmény követését. Dijkstra visszatér, ahogyan Yennefer is, bár számomra Ciri fejezetei mellett eltörpültek az ő szálaik. Ciri vonalán pedig ismét rengeteg új szereplővel találkozhatunk, akiket kész tudomány megjegyezni.
„Sapkowski könyvei felfrissítik a fantasy megfáradt zsánerét."
FANTASY BOOK REVIEW
A világot háború dúlja fel. Cirinek, a megjövendölt gyermeknek, nyoma veszett. Miközben barátok és ellenségek keresik, ő közönséges haramia álcáját ölti magára, és életében először az az életet éli, amit szeretne. Körülötte azonban egyre szorul a hurok. Geralt, a vaják összehívja szövetségeseit, hogy megmentse Cirit, akit kegyetlen zsoldosok üldöznek, miután haramiaként elhíresül. Csak egyetlen helyre menekülhet: a Fecske-toronyba.
Andrzej Sapkowski 1948-ban született Lengyelországban. Hazája egyik leghíresebb és legsikeresebb szerzőjének számít. A World Fantasy Életműdíjjal kitüntetett szerző Vaják-sorozatával nemzetközi sikert aratott, könyvei alapján képregények és számítógépes játékok is készültek, 2019-ben pedig a Netflix forgatott belőlük sorozatot Henry Cavill főszereplésével.
A történet a Sapkowskitól már olyannyira megszokott módon izgalmas volt, és bár a humort kissé visszafogottabbnak éreztem, voltak bőven megmosolyogtató, vagy éppen hangosan kacagós jelenetek. A sok harc és vér, a durvaság, valamint a politikai játszmázások egy egyre bonyolultabb cselekményt eredményeznek, melyben nehéz észben tartani, hogy tulajdonképpen kinek milyen célokra kell Ciri. A lány nyughatatlanságának köszönhetően vágtat előre a fő szál és érzésre sokkal több minden történt, mint az előző kötetben.
Sapkowski a könyvsorozat egészének alaphangulatát teremtette meg a bevezető novelláskötetekkel, mégis úgy éreztem, a Fecske-torony légköre valamiben más. Ez a valami pedig beszippantott. Érezni belőle, ahogy szorul a hurok Ciri nyaka körül, melyre rátesz egy lapáttal a tél közeledése miatti szorongás. Mindemellett Ciri egyre inkább felnő, karaktere már majdnem teljes egészében kibontakozott. Az első fejezetben a nagyképűsége kifejezetten zavart, később a szexuális kalandozásait kiábrándítónak éreztem, azonban rá kellett jönnöm, hogy az ő karakterfejlődéséhez ezek is hozzátartoznak. A lány figurája számomra egyre inkább "wow!"-kategória, még ha a vajáklányságot néha kicsit túl is tolja.
Jól látszik, hogy az univerzum tágulásával Sapkowskinak egyre több helyről kell merítenie, így sokféle mitológiai utalást is találhatunk a szövegben. Ebben a kötetben az északi mitológiákra történő hivatkozásokat éreztem kiemelkedően erősnek, és annak is örültem, hogy az északi nyelvek befolyása is megnőtt a történetben.
Ha van pénz, minden más bajra lehet orvosszert venni.
336. oldal, GABO, Budapest, 2023
522 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789635664405 · Fordította: Hermann Péter
Összességében
Ciri könyvében a fő cselekményszál vágtat előre, a történéseket azonban utólag, visszaemlékezések és elbeszélések útján ismerhetjük meg, mely technikát én személy szerint nem kedvelek, és ennek alkalmazása miatt a történtek rekonstrukcióját is néha nehézkesnek találtam. A lány karaktere egyre inkább "wow!"-kategória.
A sorozat kötetei
>> 6. Andrzej Sapkowski: Fecske-torony <<
Ha tetszett, olvasd el ezeket is:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése